22. ožujka 2006.

Izvještaj s Konferencije održane 22.03.2006. u Bruxellesu u Europskom parlamentu

Tema Konferencije je bila: “Konstruktivno socijalno partnerstvo za rast i zapošljavanje u visokoj tehnologiji”.

 Sazivači Konferencije bili su  Europska federacija metalaca (EMF)  i  zajednica Europskih udruženja Brodogradilišta (CESA),  koju čine zemlje Europske unije, Norveška, Rumunjska i Hrvatska.. Financijsku potporu Konferenciji dala je Europska komisija. Konferencija je okupila 140 sudionika, socijalnih partnera iz glavnih -većih Europskih brodogradilišta,  predstavnici poslodavaca i sindikata, predstavnike iz pomorskih regija, predstavnike nacionalnih vlada i predstavnike iz Europskih institucija.

Sudjelovali su predstavnici: Belgije, Bugarske, Hrvatske, Njemačke, Danske, Španjolske, Francuske, Finske, Italije, Malte, Norveške, Nizozemske, Portugala, Poljske, Rumunjske, Turske i Velike Britanije.

Konferencija je označila početak akcije «Tjedan europske brodogradnje» duž Europe (13. tjedan) s brojnim događanjima i aktivnostima,  koji se odvijaju u nacionalnim brodogradilištima i pomorskim regijama, koji imaju organizirane socijalne partnere na nacionalnoj razini i na razini poduzeća.

BRODOGRADILIŠTA U EUROPI

Brodogradilišta u Europi su strateški industrijski sektor, ključni segment ekonomije, najveći poslodavac. Ona omogućuju zanimljive i izazovne karijere na svim razinama. Imaju središnju ulogu unutar pomorske proizvodnje.

  • Trenutno plovi u svijetu 31.000 brodova
  • Najviše brodova naručuje, a najmanje ih gradi Europa. Koreja.  Japan i Kina su Europi najveća konkurencija. Rješenje Europa vidi  u proizvodnji složenih brodova.
  • Hrvatska knjiga narudžbi je dobro popunjena, čak do 2010. godine.
  • Južna Koreja  pokriva 35% svjetske proizvodnje brodovlja, od čega tankeri čine 28%.
  • CESA pokriva 32,7% kontejnerskih brodova, a 30,0% putničkih brodova i trajekata.

Najveća Brodogradilišta u Europi na temelju broja  radnika su:

  • AKER VARDS (Finska) zapošljava 14.000 zaposlenih u 11 brodogradilišta u 5 zemalja;
  • TISEN KRUP (Njemačka) zapošljava 10.000 zaposlenih u 7 brodogradilišta u 4 zemlje;
  • DCM (Francuska) zapošljava 10.000 zaposlenih u 4 brodogradilišta u 1 zemlji;
  • Fincantieri (Italija) zapošljava 9.200 zaposlenih u 8 brodogradilišta, u 25 zemalja EU
  • Gdanjsk (Poljska) zapošljava 6.400 zaposlenih;
  • Ščečin (Poljska) zapošljava 5.000 zaposlenih, a ukupno Poljska zapošljava 11.500 zaposlenih        
  • Hrvatska brodogradnja  zapošljava  oko 10.000 zaposlenih, odnosno  u Grupi brodogradilišta s pratećim djelatnostima zapošljava 12.500 zaposlenih.

EUROPSKI SOCIJALNI DIJALOG

Socijalni dijalog između poslodavca i radnika u Europi,  važna je konkurentna prednost. Socijalni dijalog udružio je snage sektora poslodavca i radnika da demonstrira i prikaže važnost održavanja i razvoja ove industrijske grane, zapošljavanja  visoko kvalificirane radne snage, te privlačenja mladih ljudi u industriju. Održati će se predavanja po školama, organizirati će se okrugli stolovi, dani otvorenih vrata i sl. kako bi  brodogradnju  približilo stanovništvu i prikazalo je kao čistu i održivu industriju.

Know-how (kako znati) tehnologija je način za koji se zalažu socijalni partneri.

Socijalnom partnerstvu su dali najveći značaj svi  sudionici Konferencije  kao nezaobilazan  način komuniciranja i rada  sa istim ciljem ( očuvanja brodogradnje) iako su interesi različiti plaća- profit. No ako cilja nema, ako dijaloga nema , nema  niti  jedne druge varijable.

Predstavnici EU iznijeli su razne ne samo ideje nego gotove projekte  za održivost i konkurentnost brodogradnje kojoj se mora dati veći značaj u transportu roba i usluga, te upoznali prisutne sa najznačajnijim projektima..

NEKI PROJEKTI EU:

INTERSHIP – najveći projekt Europske komisije vezan za brodogradnju – 19 mil. EUR- cilj mu je poboljšanje integracije brodogradnje i dobavljača, te osposobljavanje i obrazovanje aktera.

VISIONS – predviđa nagrade za inovacije u području brodogradnje – nove tehnologije i tehnološka rješenja, ali i utjecaj na klimu, okoliš, floru, faunu i slično.

HERCULES – projekt ne klasičnog načina zaštite okoliša odnosi se na radnike koji rade u brodogradilištima, ali i one iz okruženja. Zaštiti na radu daje se veliki značaj kao i očuvanju voda, kao ključnog resursa.

ZELENA KNJIGA – u njoj će biti sadržana buduća pomorska politika i politika sektora brodogradnje. Izaći će 31.05.2006. godine. Cilj je iskoristiti znanja iz prošlosti i naći rješenja za budućnost. Na njoj rade mnogi inženjeri i znanstvenici, a najviše je uključen Bremenski institut. 

KADROVI:

Brodogradnji trebaju visoko obrazovani kadrovi, visoka tehnologija, znanje, iskustvo, kreativnost. Sve su to osnove za razvoj industrije. Na svim razinama su ljudi preduvjet za uspjeh kako bi nastavili  razvoj Europske industrije kao najnaprednije na svijetu. Godišnji obrt je 10 milijardi EUR-a samo brodogradnja kojoj treba dodati brodogradnju za vojne potrebe i remont.

  • 300 brodogradilišta u Europi pokreće i održava prateću industriju u 9.000 poduzeća.
  • 100.000 radnika zaposleno je direktno  u brodogradnji,  a sa pratećom industrijom  to je 350.000 radnika ..
  • 1 milijarda EUR  troši se za  istraživanje i razvoj
  • Jaka globalna pozicija u sofisticiranim brodovima i remontima
  • Brodogradilišta u Europi neposredno vode u poboljšanju performansi ( proizvodi i procesi), u prenamjeni i remontu.
  • Vojna brodogradnja – svjetski je vođa u gradnji ratnih brodova i podmornica.

STRATEŠKA VAŽNOST 

Sigurnost i ekološki održivi transport. Uključuje i napredne tehnologije koje vuku i ostale sektore, što je ključno za transport roba i ljudi.

EKONOMSKA OPRAVDANOST

Kompleksni visokovrijedni brodovi. Prihodi brodogradilišta su veći nego igdje u svijetu, i u Europi imaju veću zaradu – profitabilnija su.

Klasteri: Funkcija brodogradilišta unutar ekonomske mreže u klasterima vode glavnu ulogu, u kooperaciji sa proizvođačima sistema i opreme, istraživačkih centara, klasifikacijskih društava, fakulteta, škola, uslužnih djelatnosti.

U slijedećih 15 godina narudžbe su vrijedne samo u ratnoj brodogradnji oko 100 milijardi EUR-a.

Dogovoren je sastanak socijalnih partnera 3-4 puta godišnje. Europski parlamentarci založit će se za sektor brodogradnje na raspravama u parlamentu. Predsjednik  poslodavaca (CESA) Patrick Bossier i tajnik EMF Peter Sherrer poručili su EU parlamentarcima da nas ne zaborave u raspravama vezano za brodogradnju. 

Sličan sastanak socijalnih partnera održat će se u organizaciji EMF- a za sektore crne i obojene metalurgije, te strojogradnje u Krakovu, 17. i 18.04.2006. godine u okviru Foruma za jugoistočnu Europu.      

 

Izvještaj napisao:
Predsjednik Odbora hrvatske brodogradnje:
Đino Šverko




Komentari su zatvoreni.