Zagreb, 17. lipnja 2009. (hrt.hr) – Nakon dugih pregovora Hrvatska je u Bruxellesu s Europskom komisijom dogovorila model privatizacije svih šest brodogradilišta, a natječaji za njihovu privatizaciju bit će objavljeni početkom srpnja. Izjavio je to potpredsjednik Vlade Damir Polančec nakon susreta hrvatskog pregovaračkog tima i povjerenice Europske komisije za tržišno natjecanje Neellie Kroes.
U Bruxellesu je dogovoreno manje rezanje ukupnog kapaciteta hrvatskih brodogradilišta. Na kraju procesa restrukturiranja ukupni kapacitet hrvatskih brodogradilišta bit će 413 tisuća tona, umjesto 393 tisuće, koliko je prije razmatrano.
Kod privatizacije Uljanika, jedinog profitabilnog brodogradilišta, 25 posto dionica bit će ponuđeno radnicima prema posebnim uvjetima. Za 59,25 posto dionica početna cijena bit će njihova nominalna vrijednost. Nominalna vrijednost bit će početna cijena i za prodaju dionica Brodogradilišta specijalnih objekata (BSO) u Splitu za ukupni vlasnički paket. Za Brodosplit, Brodotrogir, 3. maj i Kraljevicu početna cijena za vlasnički paket bit će jedna kuna.
Pravila EU-a ne dopuštaju da se u samom natječaju provodi diskrimacija i da se uzimaju samo one ponude koje nude nastavak djelatnosti, nego i one koje na prostoru brodogradilišta predviđaju i neku drugu djelatnost. Međutim, država neće morati prihvatiti ponude onih investitora koji su istaknuli najvišu cijenu, nego će se prednost moći dati onim ponudama koje podrazumijevaju nastavak brodograđevne djelatnosti, kazao je Polančec.
Ovim dogovorom se ispunjavaju mjerila za otvaranje u poglavlju Tržišno natjecanje, jednom od najtežih u pristupnim pregovorima s EU-om. Hrvatskoj je preostalo otvoriti još 11 poglavlja. Devet ih je potpuno spremno za otvaranje, ali ih blokira Slovenija. Uz Tržišno natjecanje preostalo je još Pravosuđe i temeljna prava.
V.d. predsjednika Sindikata metalaca Hrvatske Vedran Dragičević ističe kako je sada, iako je model privatizacije brodogradilišta u skladu s onime što su sindikati i Vlada dogovorili u prosincu prošle godine, nezgodno vrijeme za prodaju bilo čega, a osobito brodogradilišta. Vrijeme je nelikvidnosti i gubitaka. Bilo bi puno lakše privatizirati brodogradilišta u neka normalnija vremena. Stoga, apelira na Komisiju za provedbu natječaja, u čijem će sastavu biti predstavnici Vlade, sindikata, Hrvatskog fonda za privatizaciju i Uprava brodogradilišta, da odgovorno pristupe sastavljanju natječaja, da potenciraju ugradnju obveze kupca za tehnološkom obnovom brodogradilišta, s naglaskom na prve dvije godine.
– Na taj bi se način osigurao nastavak djelatnosti, jer je teško za povjerovati da će kupac nakon što uloži puno novaca u npr. kupnju neke dizalice, ići u gradnju hotela ili nešto slično, rekao je Dragičević, zaključujući optimistično kako ćemo za 90 dana biti na početku i stvarati novu hrvatsku brodogradnju spremnu za tržišnu utakmicu i opstanak na tome tržištu.
https://www.hrt.hr/index.php?id=48&tx_ttnews%5Btt_news%5D=41184&cHash=23d31c0903